Algemeen directeur - Ronald van de Ven

Woord vooraf

Samen dé toekomst maken

Als directie van Voergroep Zuid kijken we terug op een mooi jaar met prima resultaten. Ondanks de uitdagingen waar we in de markt mee te maken hebben, is onze voerafzet opnieuw gegroeid. We verkochten zeven procent meer tonnen voer dan in 2022, waarvan tweeënhalf procent het resultaat is van onze acquisitie in het vleesveesegment. De rest betreft autonome groei in de verschillende diersectoren. Daarmee staan we er als coöperatie, aan de vooravond van het effectueren van de opkoopregelingen LBV/LBV+, goed voor. Onze fabrieken hebben een hoge bezettingsgraad en kunnen zo tegen een scherpe kostprijs voer produceren. Daarmee legden we afgelopen jaar een belangrijke basis voor ons goede financiële resultaat.

Onze strategie ‘De klant centraal’ raakt steeds meer ingebed in de organisatie. Als organisatie slagen we er steeds beter in om onze pijlers: Service, Rendement en Relatie goed in te vullen. Dit is nodig om in een krimpende markt succesvol te blijven. We houden in onze strategische plannen rekening met 20 procent minder dieren in de komende drie jaren. Dit vraagt dus ook de komende jaren volop focus op onze klantenbalans en groei van onze marktaandelen. Ondanks het toegenomen volume is onze servicegraad goed. Dat is zeker een compliment waard voor onze collega’s in de fabrieken, op de vrachtwagens, in de verkoopbinnendienst en op de transportplanning.

Klanten behouden en nieuwe klanten maken! Dat blijft in 2024 opnieuw de kern waar het om draait. Dit betekent met topkwaliteit voer en advies zorgen voor topresultaten in de stal. Resultaten monitoren en bijsturen waar nodig. Uit monitoring en benchmarks blijkt dat zowel onze prestaties in de stal als onze kostprijs zeker concurrerend zijn. Daarmee hebben we als middelgrote, slagvaardige, regionale coöperatie alle troeven in huis om ook in 2024 de wedstrijd te winnen.

2023 was voor de meeste veehouderijsectoren een goed jaar. Langzaam maar zeker worden de inspanningen van onze leden en klanten in de markt meer gewaardeerd en beter betaald. Tegelijkertijd krijgen zij ook te maken met stijgende kosten. Zo nemen bijvoorbeeld door afbouw van derogatie en het instellen van bufferstroken mestafzetkosten sterk toe. Het is van belang dat deze kosten vanuit de afzetketen worden betaald.

Om slim te kunnen innoveren blijven wij intensief samenwerken met verschillende kennis- en ketenpartners. Kennis delen en elkaar scherp houden op nieuwe ontwikkelingen zorgen er mede voor dat wij voorop blijven lopen in de markt. Ook zetten we onze kennis en netwerk in om boerenbelangen-behartiging te ondersteunen en de politieke agenda rondom de veehouderij aan te jagen in het belang van veehouders.

Politieke duidelijkheid en voldoende ondernemersruimte om de hedendaagse uitdagingen aan te gaan, zijn belangrijk voor de toekomst van de sector. Hierin is het samen met onze leden/klanten en overige ketenpartners verduurzamen van de voedselketen een belangrijk thema. Wij zijn als voerbedrijf klaar om hier invulling aan te geven.

Trots zijn wij ook op ons Retailteam. Dit team heeft in 2023 opnieuw goed gepresteerd. Het is mooi om te zien hoe dit team er ieder jaar weer in slaagt om het resultaat verder te verbeteren. Een strakke sturing en je laten leiden door de kerntaken liggen hier aan ten grondslag.

Dank voor ieders inzet in het afgelopen jaar. Samen vormen we een steeds beter team dat in staat is om samen met onze leden/klanten dé toekomst te maken!

Ronald van de Ven
Algemeen directeur

Stel je vraag

 
* verplichte velden