10 maart 2022

‘ Zorg dat je aan tafel zit en praat mee. Anders praten ze over je!’

In een snel veranderende markt staat varkenshouder Theo Vernooij bekend als een ondernemer die altijd een stap vooruit denkt en niet bang is om daar voor uit te komen. Zo investeerde hij dit jaar in een nieuwe stal met vrijloopkraamhokken en was hij ruim tien jaar geleden één van de eerste deelnemers in het Good Farming Star Concept van Vion. Wij spraken Theo op zijn bedrijf in Nijkerk over zijn keuzes en hoe het is om in deze moeilijke tijd te produceren voor een concept.

Op het moment dat Vion in 2010 startte met Good Farming Star was het bedrijf van Theo Vernooij één van de eerste deelnemers. “We zijn een vooruitstrevend bedrijf. Toen dit concept op de markt kwam was dit nieuw in de markt. Iets wat ons wel paste”, aldus Vernooij, die ervan overtuigd is dat je als producent moet proberen mee te bewegen met de veranderende vraag in de markt. Inmiddels kent het concept 185 deelnemers en is er zelfs een wachtlijst voor potentiële varkenshouders om voldoende balans in de keten te houden.

Vernooij is erg blij dat hij destijds de keuze gemaakt heeft om in het concept te stappen. Vernooij: “Door in het Good Farming Star Concept te zitten ben je iets minder afhankelijk van de wereldmarkt. Zeker in een tijd als deze, waarin de prijzen erg laag zijn.” Toch waren prijzen niet de reden voor Vernooij om in 2010 in het concept te stappen. Vernooij: “Voor een extra opbrengst hoefde je het destijds niet te doen. De prijzen waren echt niet beter. Dit veranderde pas toen in 2016 meerdere supermarkten zich bij het concept aansloten.” 

Het Good Farming Starconcept werkt vraag- gestuurd. “Als er bijvoorbeeld rond kerst ineens meer varkens gevraagd worden moet je allemaal iets lichter gaan leveren. Simpelweg om voldoende vlees op de plank te krijgen. In het begin is dat niet altijd even gemakkelijk en erg dynamisch, maar daar leer je wel mee om gaan”, vertelt Vernooij enthousiast. 

Beter voor Varken, Natuur en Boer

Het Good Farming Star concept biedt volgens Vernooij veel plussen, maar het vraagt ook extra werk. “Je moet als varkenshouder zorgen voor voldoende goed afleidingsmateriaal voor de dieren en extra aandacht schenken aan de  bezettingsgraad.” Albert Heijn positioneert het varkensvlees van het Good Farming Star concept als ‘Beter voor Varken, Natuur en Boer’.  
Dit vraagt een steeds hechtere samenwerking tussen varkenshouder en retailer, met Vion als belangrijke schakel ertussen. “Doordat de retailer zich direct verbindt met de varkenshouders die de varkens voor het concept leveren, ontstaat er een wederzijdse afhankelijkheid”, legt Vernooij uit. “De retailer kan haar klanten precies vertellen waar het varkensvlees vandaan komt. Dat is een belangrijke basis voor een sterke transparante, vraaggestuurde keten met onderscheidend vermogen. Hierbij vertaalt Albert Heijn de  wensen van haar klanten via Vion door naar het ketenconcept. Gelukkig gebeurt dit steeds meer in goede harmonie met de gehele keten, dus  ook de varkenshouders praten mee.”

Verdere verduurzaming en meer dierenwelzijn zijn volgens Vernooij belangrijke speerpunten voor het realiseren van onderscheidend vermogen. “En ja, dat kost geld. Maar zolang wij als varkenshouders deze meerkosten terug zien in de prijs en de retailer de consument weet te bewegen om voor een goed Nederlands product te kiezen en daar wat extra voor te betalen gaan we allemaal vooruit.” Op deze manier bieden vraaggestuurde ketens met onderscheidend vermogen kansen voor varkenshouders. Daar is Vernooij van overtuigd. 

‘Bij deelname aan het Good Farming Star concept ben je minder afhankelijk van de wereldmarkt.’

 Albert Heijn stimuleert varkenshouders ook een stap vooruit te zetten in dierenwelzijn, CO2- uitstoot, circulariteit en biodiversiteit. Zo streeft Albert Heijn ernaar dat boeren zoveel mogelijk groene energie, circulaire grondstoffen en  reststromen gebruiken. Om de biodiversiteit op en rond het boerenerf te verbeteren wordt er gewerkt met insectenhotels en vogelnestkastjes. Daarnaast wordt het stalklimaat doorlopend gemeten. Steeds meer data uit de keten wordt via blockchain vastgelegd en er is een gedegen borging via DNA-tracering. De samenwerking is opgezet vanuit een kostprijs plus programma.  Dit zorgt ervoor dat varkenshouders ook in een slechte markt nog redelijke prijzen ontvangen. Ook worden extra kosten voor verduurzamen vergoed. “Op deze manier kunnen we samen verantwoord blijven verduurzamen”, aldus Vernooij, die blij is dat hij in de huidige tijd waarin de prijzen slecht zijn nog een redelijke prijs voor zijn varkens ontvangt.

Om verder te verduurzamen produceert Vernooij zo veel mogelijk groene stroom met  zonnepanelen, voert hij bijproducten en verbouwt hij tarwe en CCM. Daarnaast zijn er op het bedrijf een insecten-hotel en diverse vogelhuisjes geplaatst. Ook doet hij mee aan DNA-sampling om de traceerbaarheid van het vlees te borgen. “Dat laatste is heel belangrijk. Een consument moet er voor de volle 100 procent op kunnen vertrouwen dat hij daad-werkelijk krijgt wat ik met passie heb gemaakt.” In een snel veranderende markt is het volgens Vernooij belangrijk dat varkenshouders meedenken in vernieuwing. “We moeten toch aan de wensen van de consument voldoen. Als zij ons vlees niet meer eten zijn we klaar. Maar het is wel van belang dat we als varkenshouders zelf mee aan het stuur blijven zitten. Ketenconcepten hebben pas echt kansen als de belangen van alle schakels gezamenlijk goed worden afgewogen en iedereen hierin mee kan praten. Zit je zelf niet aan tafel, dan wordt er over jou gepraat.”

Voor collega varkenshouders die nadenken over instappen in ketenconcepten heeft hij een duide-lijke boodschap. “In ketenconcepten zit toekomst. Natuurlijk lever je een stuk vrijheid in, maar je krijgt er ook heel veel positieve dingen voor terug. Bovendien geeft het een ander risicoprofiel aan je bedrijf. Denk daar ook eens over na.” 

Laten zien wat je doet

Binnen de ketensamenwerking en ook bij consumenten is er volgens Vernooij best veel respect voor boeren. “Daar moeten we slim op inspelen. Dat begint bij het herstellen van de verbinding tussen het stuk vlees in de supermarkt en de Nederlandse varkenshouder waar het vandaan komt. Dat mag geen anoniem stukje vlees meer zijn. Laat zien dat het in Nederland veilig, duurzaam en met respect voor het varken geproduceerd is. Op die manier neem je de consument mee in waar het vlees vandaan komt. Doe je dat niet, dan moet je ook niet verbaasd zijn dat ze er niet een paar centen extra voor willen betalen.” Onlangs trok Vernooij samen met andere varkenshouders het land in om middels ‘The Pig Story’ het ware verhaal van de varkenshouderij aan burgers te vertellen. 

“Het is belangrijk om te laten zien wat we doen. Het gros van de mensen reageert daar heel positief op. Hierin moeten we als sector veel beter samenwerken. Het is goed dat ook steeds meer voerfirma’s, slachterijen en andere toeleve-ranciers hierin hun verantwoordelijkheid nemen.”

Vooruitdenken

Dat Voergroep Zuid vooruit denkt door op al haar bulkbonnen voor varkenshouders de duurzaamheidskenmerken (CO2 footprint, % circulaire grondstoffen en % Europese grond-stoffen) te vermelden vindt Theo belangrijk. “Als varkenshouder ben je in de basis toch druk bezig met het verzorgen van je dieren. Het is dus positief dat Voergroep Zuid hierin voorop loopt.”

Vernooij is zelf al weer volop bezig met de volgende stappen van zijn bedrijf. Zo bouwde hij afgelopen jaar een nieuwe stal met vrijloopkraamhokken. Dit is nog geen vereiste vanuit het concept, maar Theo verwacht dat het die kant uit gaat. Door hier nu al in te investeren loopt hij dus ook het risico dat zijn systeem in de toekomst niet aan de gestelde eisen voldoet. “Dat is het risico van een ondernemer. Ik kijk daar misschien wat anders tegen aan. Door voorop te lopen gaan er nieuwe deuren voor je open en kun je zelf de toekomst mee maken. Daar krijg ik juist energie van!” 


Het bedrijf

Locaties Nijkerk en Beusichem
Bedrijfsgrootte 1.250 zeugen en 7.000 vleesvarkens
Personeel 4 medewerkers
Genetica Eigen aanfok x Deense Duroc
Groei 900 gram per dag
EW Voederconversie: 2,55
Uitval 1,5%

Het bedrijf van Theo en Sharona Vernooij werd opgericht in 1980. In dat jaar startten Jan en Anny Vernooij, de ouders van Theo, een vleesvarkensbedrijf in het Gelderse Beusichem. Theo studeerde aan de CAH in Dronten, waarna hij aan de slag ging als voervoorlichter. En in 2008 stapte hij in het bedrijf, dat destijds 2000 vleesvarkens huisvestte.

In 2010 zette de vooruitstrevende familie de volgende stap. Nadat Vion startte met het Good Farming Star concept behoorden zij tot de eerste deelnemers. In 2016 ontwikkelde het bedrijf zich verder met de aankoop van de locatie in Nijkerk. Deze werd in 2021 verder uitgebreid. In totaal huisvest het bedrijf van familie Vernooij 1.250 zeugen in Nijkerk en 7.000 vleesvarkens volgens één ster Beter Leven in Beusichem.

Ook interessant voor jou!

Bekijk hier het laatste nieuws over de coöperatie en onze sectoren.

Afbeelding: Terugblik op boerenprotest in Stroe
24 juni 2022

Terugblik op boerenprotest in Stroe

Beste leden, klanten en alle andere boerenfamilies, Als algemeen directeur van Coöperatie Voergroep Zuid kijk ik met trots terug op de boerendemonstratie...

Afbeelding: Voergroep Zuid ondersteunt Klasseboeren
10 juni 2022

Voergroep Zuid ondersteunt Klasseboeren

Meer kinderen op bezoek bij de boer Voor steeds meer kinderen is het niet vanzelfsprekend dat zij een boerderij bezoeken. Dit terwijl het best belangrijk...

Afbeelding: “Werk aan de relatie en zorg dat je een goed verhaal hebt”
31 mei 2022

“Werk aan de relatie en zorg dat je een goed verhaal hebt”

17 mei waren we voor alweer het 6e seminar in de reeks van 8, van onze masterclass Agri-Business te gast op de prachtige locatie Lamperse hei in Wanroij....

Afbeelding: Boeren en burgers brunchen op het veld van PSV
11 mei 2022

Boeren en burgers brunchen op het veld van PSV

David Janssen levert eieren voor de AgriFriends Boer-Burger-Brunch Woensdag 11 mei speelt PSV haar laatste thuiswedstrijd van het seizoen. De ochtend...

Afbeelding: Voergroep Zuid zet CO2-footprint pluimveevoer op het label
02 mei 2022

Voergroep Zuid zet CO2-footprint pluimveevoer op het label

In navolging op de CO2-footprint berekening van al haar varkensvoeders, berekent Voergroep Zuid nu ook de CO2-footprint voor een groot deel van haar pluimveevoeders...

Afbeelding: De Masterclass Agri-business draait door!
11 april 2022

De Masterclass Agri-business draait door!

Al jaren organiseert Voergroep Zuid jaarlijks de Masterclass Agri-business. Óók dit jaar startte de Masterclass met 15 enthousiaste jonge...

Afbeelding: Voergroep Zuid meet als eerste automatisch fosfinegehalte van binnenkomende granen
04 maart 2022

Voergroep Zuid meet als eerste automatisch fosfinegehalte van binnenkomende granen

Voergroep Zuid meet als eerste Nederlandse mengvoerleverancier automatisch het fosfinegehalte van al haar binnenkomende granen. Via een systeem, gekoppeld...

Afbeelding: ‘Elke week de opname verdubbelen’
02 maart 2022

‘Elke week de opname verdubbelen’

In de afgelopen jaren zijn de toomgroottes flink toegenomen. De melkproductie van de zeugen stijgt mee, maar dit is niet altijd toereikend om alle biggen...

Afbeelding: ‘Bemest wijs met de huidige kunstmestprijs’
17 februari 2022

‘Bemest wijs met de huidige kunstmestprijs’

In samenwerking met Groeikracht organiseerde Voergroep Zuid een webinar over de juiste inzet van kunstmest in de huidige tijd. Met ruim 100 aanmeldingen...

Afbeelding: Een goede start is het halve werk!
15 februari 2022

Een goede start is het halve werk!

Een topkoppel leghennen valt of staat bij een goede opstart. Een stabiele voeropname is hierbij cruciaal. Toch is dit niet altijd even makkelijk. Met name...

Afbeelding: ‘Ons team maakt van deze fabriek een toplocatie’
10 februari 2022

‘Ons team maakt van deze fabriek een toplocatie’

Aan enthousiasme ontbreekt het niet bij Ruud Abrahams. De nieuwe fabrieksmanager van productielocatie Helmond heeft zijn draai na drie maanden Voergroep...

Afbeelding: Marktaandeel Voergroep Zuid groeit in alle sectoren
01 februari 2022

Marktaandeel Voergroep Zuid groeit in alle sectoren

In 2021, het jaar waarin Voergroep Zuid de mijlpaal van haar 125 jarig bestaan bereikte, leverde de coöperatie opnieuw een topprestatie. In alle sectoren...

Afbeelding: Agrifriends langer verbonden aan PSV
20 januari 2022

Agrifriends langer verbonden aan PSV

AgriFriends blijft zeker tot medio 2024 verbonden aan PSV. Het initiatief van bedrijven uit de Agrifoodsector heeft de samenwerking met de club verlengd....

Afbeelding:
11 januari 2022

"Plannen, om niet te hoeven rennen."

Masterclass Operationeel Management Wat is operationeel management eigenlijk? Dat zijn alle processen en informatie waarmee de operaties in een bedrijf...

Afbeelding: Meer dan alleen een boerderij
03 januari 2022

Meer dan alleen een boerderij

Wat drijft veehouders om naast hun drukke werkzaamheden op de boerderij een neventak te beginnen? Wij gingen het gesprek aan met Harold Kolsters, pluimveehouder...

Afbeelding: Een terugblik op 2021 in 4 hoogtepunten
31 december 2021

Een terugblik op 2021 in 4 hoogtepunten

2021 was het jaar van het 125-jarig bestaan van de oudste mengvoercoöperatie van Nederland! In 1896 werd Boerenbond Deurne opgericht en enkele fusies...

Afbeelding: Voergroep Zuid wenst iedereen fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!
23 december 2021

Voergroep Zuid wenst iedereen fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Tijdens de feestdagen pakken we even groots uit, maar de rest van het jaar gebruiken we gewoon ons BOERENVERSTAND!

Afbeelding: 15 ventilatietips voor de koude periode!
22 december 2021

15 ventilatietips voor de koude periode!

Deze week is de winter officieel begonnen met de eerste échte koude dagen. Bereid je daarom goed voor op de winter! Om ervoor te zorgen dat je varkens...

Afbeelding: ‘Goed ruwvoer is de basis voor gezonde geiten’
21 december 2021

‘Goed ruwvoer is de basis voor gezonde geiten’

De tweelingbroers Emmanuel en Jonathan Ennot (28) werden allebei boer. Waar Emmanuel in het melkveebedrijf van zijn ouders stapte, koos Jonathan Ennot...

Afbeelding: Bestellingen en leveringen rondom de feestdagen
14 december 2021

Bestellingen en leveringen rondom de feestdagen

Een tijdige levering rondom de kerstdagen en nieuwjaar vraagt om een goede planning. Daarbij is uw hulp ook dit jaar weer van groot belang.  

Afbeelding: ‘Van overall naar muis’
30 november 2021

‘Van overall naar muis’

De één werkt al zijn hele carrière binnen de mengvoerindustrie, de ander is zelfs opgegroeid in de fabriek. Tegenover mij zit een...

Afbeelding: ‘Tussen 12u en 13u gingen de poorten dicht om te toepen en een boterham te eten.’
02 november 2021

‘Tussen 12u en 13u gingen de poorten dicht om te toepen en een boterham te eten.’

Voergroep Zuid bestaat dit jaar 125 jaar, maar deze heren werken samen al 133 jaar bij Voergroep Zuid; Hennie Van Bree, Frans van der Heijden en Marius...

Afbeelding: Masterclass Agri-business weer van start met tweedaagse introductiereis!
26 oktober 2021

Masterclass Agri-business weer van start met tweedaagse introductiereis!

Met de tweedaagse introductiereis hebben 15 deelnemers de Masterclass Agri-business weer afgetrapt. De Masterclass prikkelt deelnemers door middel van...

Afbeelding: Fotoserie Pluimveeweb: 'Techniek is de toekomst om milieu minder te belasten'
20 oktober 2021

Fotoserie Pluimveeweb: 'Techniek is de toekomst om milieu minder te belasten'

Jos en Gerry Mans bouwden een nieuwe stal op hun legpluimveebedrijf en zorgboerderij in het Limburgse Weert. Een stal voor biologische leghennen, met oog...

Stel je vraag

 
* verplichte velden