Erik en Yvon omschrijven de geitensector als een mooie en open sector. ”Geitenhouders zijn bereid om elkaar wat te leren. Spreek je elkaar, dan worden niet alleen de leuke dingen benoemd, maar ook wat er niet goed gaat en waar je extra op moet letten”, vertelt Erik van Logtestijn. Over de vraag wat hij als zoon van een melkveehouder zo leuk vindt aan geiten hoeft hij na 25 jaar niet lang meer na te denken. “Het zijn vriendelijke, schone en vrolijke beesten en erg nieuwsgierig. Soms ook wel een tikkie ondeugend!”
25 jaar klant zijn bij één en dezelfde voerfirma is volgens Erik en Yvon niet zo moeilijk. “We hebben nooit de behoefte gehad om op een ander te gaan”, legt Erik uit. “Daarvoor moet je een reden hebben. Wat goed is moet je goed houden. Het is makkelijk om naar een ander te wijzen als het even niet lekker loopt, maar kijk dan vooral ook naar jezelf. Houd jezelf altijd eerst de spiegel voor.” Voergroep Zuid is volgens Yvon flexibel in maatwerk en levert naast goed voer met een constante samenstelling ook prima service. “Zeker in het begin hebben we veel ondersteuning gehad met de geiten en met de verhuizing naar onze nieuwe locatie.” Ook het contact met de vaste chauffeurs van Voergroep Zuid gaat volgens Erik altijd heel plezierig. “Zij hebben echt een binding met het product dat ze afleveren.”
Yvon: “Daarnaast ondersteunt Voergroep Zuid ook bij de open dagen die we organiseren en bij de bedrijfsbezoeken van schoolklassen en campinggasten uit de regio. Wij hechten echt waarde aan deze goede relatie. Ze staan voor je klaar in goede tijden, maar ook in slechte tijden.” De samenwerking met de huidige bedrijfsadviseur Pieter Schoenmakers is altijd goed geweest. “Pieter voegt ook na al die jaren zeker wat toe op ons bedrijf”, legt Erik uit. “Hij draagt nog steeds verbeterpunten aan, zaken waar wij zelf niet aan denken.” En met een lach: “Soms praat hij misschien erg veel, maar hij vergeet niet om ook heel goed te luisteren. Hij heeft heel veel kennis van en over de geiten.”
De familie van Logtestijn bestaat naast Erik en Yvon uit de kinderen; Sofie, Rick en Bart. Een echt familiebedrijf. Alle grote veranderingen in het bedrijf worden met de kinderen besproken. Rick, die zijn opleiding aan de HAS Hogeschool bijna heeft afgerond, is van plan om het bedrijf op termijn over te nemen. De locatie in Ell is niet de plek waar zij ooit startten. Dat was in Middelbeers, waar zij in 1996 een voormalig melkveebedrijf kochten. Erik werkte destijds bij Heemskerk en Yvon in de gehandicaptenzorg. De droom om een eigen bedrijf te starten kon in Middelbeers met geiten worden gerealiseerd.
Om de gewenste groei te kunnen realiseren verhuisden ze in 2006 naar een voormalige champignonkwekerij in Ell. Hier was ruimte om te groeien. Zo werd er in 2006 de melkgeitenstal gebouwd, in 2009 de opfokstal en in 2017 maakten de champignoncellen, waar tot die tijd lammeren in werden gehuisvest, plaats voor een nieuwe opfokstal. Dat was opnieuw een stap vooruit. Yvon: “Sinds de lammeren in de nieuwe lammerenstal worden opgefokt zijn de resultaten een stuk beter. De lammeren zijn gezonder en als jaarling beter ontwikkeld. Door de ventilatie en het management te optimaliseren komen long problemen en diarree gewoon veel minder voor.” Met eigen aanfok willen de Van Logtestijns de komende jaren uitgroeien naar de vergunde 1.300 melkgeiten.
De huidige 950 melkgeiten lopen in zes potten. Het gemengde rantsoen dat ze krijgen bestaat uit snijmaïs, perspulp, luzerne, gedroogd gras en krachtvoer. Met dit rantsoen geven de geiten 1142 kg melk met 4,57% vet en 3,44% eiwit. Om de bedrijfsvoering eenvoudig te houden wordt het voer allemaal aangekocht en worden de 6 hectaren eigen grond verhuurd. Erik: “Bijna alle mest wordt afgezet in een straal van 1012 kilometer rond het bedrijf. Bij voorkeur naar de bedrijven die maïs voor ons telen.” In deze regio is er volgens hem veel vollegrondstuinbouw en maar beperkt aanbod van vaste mest. Dat maakt dat wij de geitenmest prima kwijt kunnen.
Wat kan er nu nog beter op dit mooie bedrijf? Erik: “We zijn eigenlijk goed tevreden. Maar natuurlijk kan er altijd wel iets beter. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de melkproductie en eiwitgehalte en de leeftijd van de geiten. Doel is om nog meer met melkmeting te gaan doen voor betere inzichten. Geiten worden op ons bedrijf gemiddeld 5 jaar oud, waarin ze 4.300 kg melk geven. Die levensproductie kan nog wel wat omhoog. ”Hierbij is volgens Erik naast voeding ook de invloed van de fokkerij groot. “Daar kunnen we continu nog stappen zetten, vooral op het gebied van persistentie en levensduur. Jaarlijks wordt er al KI uitgevoerd op de beste geiten voor genetische diversiteit en voor een gesloten bedrijfsvoering”, vertelt Erik. “Ook willen we nog nauwkeuriger gaan sturen op de conditie van de geiten. Ze mogen niet te snel te ruim in conditie komen, iets wat soms wel eens het geval is. Daarom hebben we onlangs besloten om de laagproductieve groep een rantsoen zonder snijmaïs te gaan voeren.”
De taken binnen het bedrijf zijn goed verdeeld. Erik voert en melkt en verzorgt de melkgevende geiten. Yvon is verantwoordelijk voor de lammerenopfok en de administratie. ”Veel werk doen we samen”, zegt Yvon. “Maar om wat extra vrije tijd te hebben in de avonduren, wordt het melken twee avonden per week uitbesteed aan een melkster. Ook bedrijfsopvolger Rick springt regelmatig bij. Die extra handjes geven Erik de ruimte om actief te zijn in het bestuur van zuivelcoöperatie Amalthea. Al bijna 11 jaar. “Het is goed om er zoiets naast te doen. Dat voorkomt dat je bedrijfsblind wordt en je blijft op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.”
Omdat de geitenhouders het erg belangrijk vinden om te laten zien wat ze doen, hebben ze
‘Stijndergeit’ opgezet. Onder die naam ontvangen zij schoolklassen, buurtverenigingen en vriendengroepen en verzorgen ze kinderfeestjes. In de zomer zijn er doemiddagen en worden er enkele lammetjesdagen georganiseerd. Yvon: ‘vroeger, toen wij klein waren, gingen we veel spelen op de boerderij. Dat is tegenwoordig veel minder waardoor kinderen verder van de boerderij staan. Terwijl het wel heel belangrijk is dat ze weten waar hun eten vandaan komt. Dat laten wij ze graag zien. De positieve reacties die wij terug krijgen geven ons veel voldoening.” Sinds maart 2020 is er een samenwerking met de buren, familie Creemers, voor de verkoop van geitenkaas en eieren in een boerderijautomaat. ‘’Op deze manier kunnen we de consument laten genieten van de heerlijke producten van geitenzuivel en verse eieren. Daarnaast willen we allebei de band tussen boer en burger versterken’’.
De familie van Logtestijn kijkt met een positieve blik naar de toekomst. Erik: “De consumptie van geitenzuivel neemt wereldwijd toe. Daar kunnen wij vanuit Nederland voor een deel prima invulling aan geven. Mits wij in de maatschappij voldoende ruimte houden om onze bedrijven te blijven ontwikkelen. Daarvoor is het belangrijk dat ons imago goed blijft.” Yvon vult hem aan: ”We zijn blij dat onze zoon Rick interesse heeft om het bedrijf voort te zetten. Dat motiveert ons om het bedrijf te blijven ontwikkelen en het samen iedere dag weer een beetje beter te doen. En dat doen we graag samen met onze coöperatie Voergroep Zuid.”