Het begin van een nieuw jaar is altijd een moment om terug te kijken maar zeker ook om vooruit te kijken. Vanuit de topsport is de belangrijkste voorwaarde voor het realiseren van succes bekend, namelijk: een (zo concreet mogelijke) doelstelling. Wat is uw doel voor 2019? De sector zit in het grootste deel van Nederland op slot, het is ook de vraag hoe lang dit gaat duren. Groeien is dus (op een enkele uitzondering na) geen optie. Wat dan wel?
Ik ben er van overtuigd dat de Nederlandse veehouderij de komende jaren gaat veranderen. Dat vraagt om een andere focus. Het zal veel minder gaan over het aantal geiten dat u heeft maar meer over de voerefficiëntie, de stikstof- of fosfaatefficiëntie, ruwvoerproductie of melkproductie per hectare, de arbeidsefficiëntie, enzovoort. Op onze studiedag in september heeft specialist van Voergroep Zuid Eric Heber een tabel laten zien met de verschillen in ruwvoerproductie per hectare (zie figuur). Die verschillen zijn enorm, daarin is dus nog veel winst te behalen.
We zien de markt de laatste paar jaar hard veranderen. Bedrijven maken keuzes; groeien, consolideren, verbreden of stoppen. Dat heeft ook impact op ons als Voergroep Zuid: de markt wordt kleiner en volumeomzet is een belangrijke parameter. Ook wij zullen onze doelen en strategie aan moeten scherpen om onze klanten het rendement te blijven bieden dat ze van ons verwachten. Eén ding is zeker, wij blijven geloven in een zeer goede plaats voor de Nederlandse veehouderij in Zuid-Nederland. Die zal wel veranderen maar elke verandering biedt ook weer kansen, veel kansen. Daar kan je als geitenhouder je doelstellingen op aanpassen.