Transparantie in mengvoer opnieuw bevestigd
Waar veel boeren aangeven sceptisch tegenover de inhoud en transparantie van voer te staan, heeft Voergroep Zuid opnieuw de certificering van VoederWaarde.nl behaald. Hoe verhoudt zich dat nu tot elkaar en waarom doet Voergroep Zuid deze moeite?
Onderzoek heeft aangetoond dat de inhoud en samenstelling van mengvoer veel boeren een doorn in het oog is als het gaat om de exacte inhoud en kwaliteit. Het vertrouwen in de mengvoerindustrie is niet altijd even hoog, omdat de materie enerzijds complex is maar ook omdat er verschillende standaarden worden gehanteerd.
Voergroep Zuid heeft enkele jaren geleden besloten zich aan te sluiten bij VoederWaarde.nl. Hiermee geeft zij transparantie aan leden en klanten en het vertrouwen dat zij daadwerkelijk doen wat gezegd wordt en gezegd wordt wat ze doen. VoederWaarde.nl ziet daar als onafhankelijke bron op toe middels controles door het gerenommeerde instituut Schothorst.
Frans Looman, binnen Voergroep Zuid onder andere verantwoordelijk voor de grondstoffeninkoop, legt uit: “Als bedrijf worden we doorgelicht op alle punten die van belang zijn voor de samenstelling van het voer, van grondstofinname en –analyse, het toepassen van de juiste matrix, tot en met de analyse van het eindproduct in de bulkauto. Daarom zijn wij zeer strikt op onder andere de inkoop en de productie en we willen dat VoederWaarde.nl ons daarin scherp houdt en daarmee transparant. Wij zijn verplicht aan onze boeren de samenstelling te leveren die we beloven. Zo blijven wij daadwerkelijk het rendement op het erf brengen. We zijn blij dat onze processen en uitkomsten van testen ons weer in staat stellen dit zegel van vertrouwen opnieuw een jaar te dragen!”
Voergroep Zuid is de vierde mengvoercoöperatie van Nederland, sterk vertegenwoordigd in Brabant en Limburg. Met drie gespecialiseerde fabrieken en ruim 120 jaar historie en kennis bedient zij haar klanten op het gebied van rundvee, pluimvee, varkens en geiten. Deelname aan VoederWaarde.nl is een strategische keuze in transparantie naar de klanten.