Iedere dag loop ik door de stal om mijn observaties te koppelen aan een gericht en praktisch advies voor de boer. Een advies wat onlosmakelijk verbonden is met iets wat je niét ziet: data. Ieder varkensbedrijf verzamelt veel waardevolle informatie voor het eigen bedrijf, maar ook voor de gehele keten.
Als moderne varkenshouder ben je naast boer ook een échte ondernemer en als ondernemer is het cruciaal om duidelijke doelen te stellen. Iets wat niet kan zonder onderbouwing met data! Want waar baseer jij anders je doelstellingen op? En sterker: Hoe controleer je of je jouw doelen wel haalt? Natuurlijk kun je onder aan de streep je conclusies trekken, maar als je bij moet sturen, waar begin je dan?
Data draagt vooral bij aan het verbeteren van het resultaat wanneer de combinatie tussen datastromen gezocht wordt. Analyses uit het managementsysteem, rapporten van onze Stalvitaalmeters, voer- en watergegevens of bijvoorbeeld een PAM-analyse geven altijd meer inzichten om het productieproces te verbeteren. In combinatie met het stalbeeld en de wensen van de ondernemer kun je zo de route naar het gewenste doel bepalen.
Voor een goed onderbouwd advies in de stal kunnen we dus niet zonder data. Het varkensseminar van afgelopen oktober maakte mij ook duidelijk dat de rol van data groter is en de komende jaren alleen maar groter wordt. De consumentwens voor meer informatie over de herkomst van (vers)producten en het terugdringen van faalkosten in de keten zijn cruciaal voor het verdienmodel van de boer. Dit kan in mijn ogen niet zonder data.