‘Voerontwikkelingen’ seminar Masterclass Boeren met Toekomst.
De voerkosten zijn veruit de grootste kostenpost binnen een agrarische onderneming. Maar is voer dan ook het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering? Nee. Niet alleen de voerstrategie is bepalend of een veehouder rendement haalt. Ook management en gezondheid bepalen of een goed voer het goed doet. En niet de prijs maar de kwaliteit is leidend in de discussie over voer.
Voerkennis geeft inkoopkracht
Een goede productie van vlees of eieren en een goed rendement vragen om een goede afstemming van voerkwaliteit en prijs. Dit houdt dus in dat er ook afstemming moet zijn over de grondstoffen, het recept, het proces, de opslag en het intern transport. Kleine veranderingen kunnen al zorgen voor afwijking in homogeniteit en smaak van het voer. Het inzichtelijk hebben van de verschillen in grondstoffen of recept helpt om de juiste keuzes te maken. Kennis van voer is daarbij essentieel, stelt collega Twan van de Moosdijk.
Sinds de jaren ‘70 leveren mengvoerbedrijven een full-service concept: voer en advies.
In toenemende mate besluiten ondernemers onderdelen binnen dit concept naar zich toe te trekken Bijvoorbeeld inkoop en verwerking van grondstoffen, eigen transport of nutritioneel advies door derden. Ondernemers die hun voerkennis goed voor elkaar hebben, kunnen deze stap maken en zelf een gedeelte de regie nemen. Gastspreker Edward van den Elsen van Solfeed stelt hierbij dat kostprijsbesparing keihard nodig is. Verlaging van de kostprijs kan komen uit o.a. resultaatverbetering, betere inkoopstrategie en moderne inkooptechnieken. Daarbij is een kritische blik naar zowel ondernemer als voerfirma nodig, stelt hij. Ook daarvoor is voerkennis nodig.
Voerrendement op het boerenerf
Voer is een kostenpost, maar brengt hopelijk ook opbrengst. Rendement is het belangrijkste. Voerprijs en voerkosten maken daar een onderdeel van uit. Daarom vind ik dat we nooit alleen maar naar de voerprijs moeten kijken.
Voergroep Zuid wil partnership en samenwerken in keuze voerstrategie én management. Daarbij is wederzijdse uitwisseling van informatie nodig, want een eenzijdige relatie bestaat niet.
Een goede zakelijke relatie is ook gebaseerd op vertrouwen. En dat houdt ook in, transparant zijn in samenstelling en kostprijs. Wat zit er in het voer en wat kost het ? Daar kan Voergroep Zuid het verschil maken. Wilt u dat ook ?