Dat werken met data belangrijke voordelen biedt is voor verkoopleider pluimvee Dirk Briels duidelijk: ‘We kunnen als specialisten proactief adviseren. Voorheen merkte je een verandering in technisch resultaat vaak pas tijdens een bezoek. Nu zien we dit direct in PoultryPlan! Zo kunnen we leghennenhouders direct informeren en adviseren en indien nodig een stalbezoek inplannen.’ Om een compleet beeld te hebben is het uiteraard belangrijk dat de pluimveehouder frequent zijn/haar data aanlevert in PoultryPlan. Briels: ‘De pluimveehouder voert het aantal eieren, ei-gewicht, water- en voerverbruik en de uitval in. Dit kan handmatig, maar gebeurt steeds vaker via een automatische koppeling. Daarnaast zijn we bezig om in de toekomst voerleveringen beschikbaar te maken in PoultryPlan. Dat geeft toch extra controle op de hoeveelheid geleverd voer.
Een ander belangrijk voordeel is dat de leghennenhouder zijn eigen prestaties af kan zetten tegen vergelijkbare bedrijven. Dirk: ‘Het vergelijken geeft een betrouwbaar beeld. Je vergelijkt namelijk jouw cijfers met andere bedrijven met een vergelijkbaar ras en stalsysteem. Dat geeft houvast in hoe je jouw prestaties in de markt moet zien en motiveert om te blijven verbeteren.’
‘In totaal bestaat de groep waarmee we rekenen uit miljoenen leghennen. Een fantastisch aantal waar we trots op mogen zijn!’
Toch ziet de verkoopleider dat niet iedere leghennenhouder op deze manier werkt. ‘Pluimveehouders gebruiken PoultryPlan om uiteenlopende redenen. De ene pluimveehouder wil structuur aanbrengen en ziet hier met proactief advies een oplossing in. De andere pluimveehouder is zelf ook zeer gedreven in het analyseren van de cijfers. Daarnaast zien met name grote bedrijven voordelen in de alerts die ingebouwd zijn in PoultryPlan. Zo zie je gemakkelijk via een rode balk waar iets mis kan gaan en kan direct actie worden ondernomen.’
Het verzamelen van de data motiveert de pluimveehouder ook om op een andere manier te werken. ‘Pluimveehouders zijn vaak gewend om hun data op een papieren kalender bij te houden. We stimuleren pluimveehouders om deze data bijvoorbeeld via een tablet direct in PoultryPlan te zetten en zeker ook het personeel hierin te betrekken. Dit legt de basis om te kunnen sturen op technische resultaten.’ Aldus de verkoopleider.
Naast dat de data in PoultryPlan waardevolle inzichten biedt voor de dagelijkse werkwijze, komen er ook mooie inzichten uit waar Voergroep Zuid trots op mag zijn. Zo blijkt uit de cijfers. Briels: ‘Gemiddeld scoren onze klanten 6% boven een belangrijke Nederlandse fokkersnorm, waarbij de beste koppels zelfs op 13% zitten!’ Het percentage geeft een goed beeld van de daadwerkelijke prestaties aangezien financiële gegevens als voerkosten en ei-opbrengst samen met voerverbruik én het cumulatieve aantal eieren per opgehokte hen meegenomen worden. Dirk Briels: ‘in totaal bestaat de groep waarmee we rekenen uit miljoenen leghennen. Een fantastisch aantal waar we trots op mogen zijn!’