Een leghennenhouder krijgt slechts 30 tot 50 procent van de prijs die consumenten in de winkel betalen voor eieren. Dit is een opmerkelijk laag percentage omdat consumptie-eieren al een eindproduct zijn op het moment dat ze op het pluimveebedrijf worden geladen.
De constatering komt uit een onderzoek van LEI Wageningen UR. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat supermarkten ongeveer 6 cent per ei verdienen. Het LEI heeft de consumentenprijs van eieren drie jaar op een rij vergeleken (2011, 2012, 2013) met de prijzen die pakstations en leghennenhouders krijgen.
Eigen koers supermarkt
De prijs af leghennenbedrijf en af pakstation volgen elkaar met enkele weken vertraging. In de supermarkt zijn de prijzen echter stabiel en gaan niet mee met de prijs in de keten. Supermarkten voeren hun eigen prijskoers, waarbij de prijzen van de concurrent-supermarkten een belangrijkere graadmeter zijn. Wanneer de eierprijzen bij pakstations stijgen, willen supermarkten nog wel eens de winkelprijs verhogen, maar als ze goedkopere eieren inkopen bij pakstations, gaat de prijs niet omlaag. Het inkoopvoordeel wordt dus niet doorgegeven aan de consument.
Winst per schakel in keten
Het LEI berekende ook de winst per schakel in de keten in de periode 2011 tot 2013. De leghennenhouder had een negatief inkomen. Het pakstation maakte 1 tot 4 procent winst op de omzet en de supermarkt maakte in die periode 1 tot 2 procent winst op de omzet van alle producten in de supermarkt.