“Kun jij iets schrijven over voeropname van biggen waar mensen door getriggerd worden?” Toen ik die vraag kreeg dacht ik als eerste, daar wordt al zo vaak iets over geschreven! Het gaat dan vaak over opnamenormen, het aanbieden van nat- of droogvoer, het aantal voermomenten per dag en een voersoort vanuit de voerfirma die erg goed loopt. Echt getriggerd word ik (en ik denk ook de meeste lezers hier) nog niet van!
Gelukkig vroeg een ondernemer uit de buurt enkele weken terug of ik in de avond zijn biggen in de kraamstal wilde voeren, terwijl hij met zijn gezin enkele dagen wegging. Daardoor werd ik wél echt getriggerd!
Dit bedrijf is namelijk overgeschakeld op vijf weken spenen en om te voorkomen dat de biggen 's nachts geen voer hebben, krijgen ze in de avond een keer éxtra voer in een voorraaddroogvoerbakje, wat in het kraamhok geplaatst is.
Zoo, wat vreten die biggen weg! Ik heb de exacte kilo’s niet bijgehouden, maar alleen al het aantal scheppen dat ik in het voorraadbakje schepte gaf mij goede zin!
Inmiddels staat er bij de drie á vier weken oude biggen ook een voorraadbakje. Hier waren de bakjes 's avonds ook al leeg en deze worden dan ook weer bijgevuld. Hierdoor werd ik écht getriggerd! Want hoewel we enkele jaren terug op veel bedrijven van drie naar vier weken spenen gingen. Is in het voermanagement op deze bedrijven weinig veranderd. Hooguit worden in de vierde levensweek de biggenbakjes drie keer in plaats van twee keer per dag bijgevuld.
Ik dacht: “wat zal er gebeuren als ook de biggen die drie weken oud zijn 's nachts over voer kunnen beschikken? Of getriggerd worden om te eten? Wat wegen die biggen dán op een leeftijd van vier weken?”
Sommige bedrijven investeerden in een Nutrix-systeem. Met zo’n systeem hebben de biggen dag en nacht beschikking over voldoende voer. Als je de opname dan analyseert zie je dat die biggen wel tot het dubbele aan opname behalen ten opzichte van andere biggen. Als ik hierover nadenk en dan toch naar de norm voor voeropname kijk denk ik: “die norm is toch ook niet zó belangrijk.” Belangrijker is kijken naar de vragen: hoe voer ik de biggen bij? En hoe kan het ik op mijn bedrijf, met mijn beschikbare arbeid, beter doen voor de biggen van morgen?
Genoeg vragen dus om weer getriggerd naar mijn klanten te gaan en er samen voor te zorgen dat wat we vandaag goed doen, morgen beter te doen.