De Masterclass Agri-business startte dit jaar met 15 fanatieke deelnemers tussen de 21 en 36 jaar. Het gezelschap bestaat uit negen varkenshouders, vijf pluimveehouders en een kalverhouder. Een uiteenlopende groep waarbij de ene deelnemer midden in de bedrijfsoverdracht zit en de andere nog aan het nadenken is over zijn toekomst in de agrarische sector. Ook in toekomstvisie verschillen de jonge ondernemers. Zo wil de ene deelnemer flink uitbreiden, waar de ander wil optimaliseren binnen zijn bedrijf. Tijdens de introductiereis leerden de deelnemers elkaar op deze vlakken goed kennen.
Een inspiratievolle reis
De introductiereis startte in de vroege morgen in Deurne, waarna onder de begeleiding van Twan Penninx, Erwin Altena, Dirk Briels en Patrick Janssen van AcconAVM vertrokken werd richting de Van Asten Group in Nordhausen (Duitsland). Op het bedrijf waar biggen, vleesvarkens en fokgelten voor de Nederlandse en Duitse markt worden geproduceerd kregen de deelnemers een rondleiding en presentatie van Monique van Asten. In de presentatie werd dieper ingegaan op de kernwaarden en organisatiestructuur van de Van Asten Group. Zo speelt naast de varkenshouderij duurzame energieproductie een belangrijke rol. Meerdere locaties produceren duurzame energie door middel van biogasinstallaties en zonnepanelen.
De tweede ondernemer die bezocht werd was Ronnie Braks. Braks is als succesvolle ondernemer actief in Nederland en Duitsland. Op zijn zeugenbedrijf met biogasinstallatie en zonnepanelen vertelde hij gepassioneerd over de uitdagingen die hij als ondernemer aangegaan is, zijn vrijheid als ondernemer, maar ook zijn verantwoordelijkheden. Twee enthousiaste en inspirerende verhalen.
Tijdens de tweede dag werd Kwetters bezocht. Kwetters is een Nederlands familiebedrijf met een lange geschiedenis in het vermarkten van eieren in met name Nederland en Duitsland. Het pakstation wat bezocht wordt heeft een capaciteit van 10 miljoen eieren per week. Tijdens de rondleiding gaf de bedrijfsleider een duidelijke uitleg over de Duitse eiermarkt en de eisen die retailers daar aan hun producten stellen. Na deze uitleg werd een farm van Kwetters bezocht, waarna de terugreis ingezet werd.
Iedere ondernemer is anders
Tijdens de terugreis bleek de introductiereis écht een inspiratie voor alle deelnemers. Het programma met verschillende bedrijfsbezoeken was intensief, maar de groep was erg open naar elkaar. Hierbij kwamen mensen in contact, die elkaar anders nooit spraken. Zo zie je dat iedere ondernemer verschilt, maar dat er onder alle deelnemers de behoefte was om onderling te sparren.
In de komende acht seminars gaan de deelnemers verder aan de slag met onderwerpen als: operationeel- , stakeholder-, risico- en financieel management. Daarnaast komen voerontwikkeling, imago, bedrijfsoverdracht en missie en strategie aan bod.
Wil jij deelnemen aan een van de volgende edities van de Masterclass Agri-business? Meld jezelf dan hier aan!