“5.500 tot 6.000 ton varkensvoer wordt er wekelijks uitgeleverd vanuit onze fabriek in Helmond. Daarnaast maken ook onze collega’s in Weert varkensvoer”, vertelt Ruud. “Van al dit varkensvoer is zo’n 70 procent ordergestuurd (maatwerk), 30 procent is voorraadgestuurd. Dit zijn vaste producten uit ons assortiment.” Ruud startte begin september van dit jaar als fabrieksmanager bij locatie Helmond en zit dus nog volop in het leerproces. Toch weet hij al heel veel van de Helmondse fabriek die in 1981 werd opgeleverd.
Met de huidige krappe beschikbaarheid van sommige grondstoffen en de grote vraag
naar transport is het voor veel voerfirma’s een uitdaging om het voer tijdig bij de klanten in de silo te krijgen. “Dankzij de enorme inzet van het team in Helmond en onze grondstoffeninkoop en transportplanning in Deurne hebben wij het steeds gered”, vertelt Ruud met trots. “Er is hard gewerkt, vaak ook extra uren, om het allemaal geregeld te krijgen. Daar ben ik het productie en logistieke team in Helmond dankbaar voor.” De laatste weken zijn er voor dit jaar record producties gedraaid tot wel 6.520 ton per week. “Op die momenten moeten we ook in het weekend twee extra diensten draaien, daar ontkom je dan niet aan. Trouwens heel knap van onze buitendienst, dat ze zo’n groot deel van de door de Saneringsregeling Varkenshouderij verloren omzet alweer hebben goed gemaakt met voer voor nieuwe klanten.”
Ondanks dat de fabriek in Helmond al weer 40 jaar oud is, verkeert deze in prima staat. Dit komt door het consequent uitvoeren van onderhoud en het tijdig vervangen van verouderde apparatuur. Doordat de fabriek aan het water staat is aanvoer van grondstoffen per schip een interessante optie. Ruud: “Ongeveer 40 procent van de grondstoffen komt per schip en de rest per as naar Helmond.” Direct bij aankomst van het voer in Helmond begint volgens Ruud het proces van goed voer maken. “De innamecontrole, die is cruciaal! Van slechte grondstoffen kun je immers geen goed voer maken. Gelukkig is onze grondstofinname bemand door ervaren krachten die het kaf van het koren weten te scheiden. Hierbij wordt elke aangevoerde partij bemonsterd en onderzocht. Deze monsters worden vervolgens zes maanden bewaard.”
Ruud legt uit dat de ritplanning maatgevend is voor de productieplanning. Daarom is er vanuit de fabrieken een nauwe samenwerking met de Centrale Transport Planning (CTP) van Voergroep Zuid in Deurne. Het voer voor de eerste ritten om 6:00 uur in de ochtend wordt ’s nachts al klaar gezet in de bulkwagens. Vervolgens worden een aantal voorraadbunkers gevuld met de voeders voor de ritten daarna. Ruud: “Doordat we goed geautomatiseerd zijn kunnen twee operators dit werk ’s nachts voor elkaar krijgen. Als er geen storingen zijn maakt iedere shift van 8 uur zo’n 400 ton varkensvoer, ook in de nacht.”
Overdag werken er op de locatie meestal dertien mensen. Maar dan is er ook veel meer activiteit dan in de nacht. “Denk aan aanvoer van grondstoffen, grondstoffencontrole, het laden van bulkwagens, het vervangen van slijtdelen, het wisselen van zeven en het bijvullen van additieven en mineralen in de fijn componenten dosering. Ook is er overdag iemand aan het werk in de zakgoedloods, van waaruit al onze klanten van zakgoed worden voorzien en waar ook grondstoffen en additieven in bigbags en in zakgoed worden opgeslagen.”
‘De laatste weken draaien we record producties.’
"De fabriek is uitgerust met twee hamermolens, een zes tons menger en zes perslijnen. In de perslijnen wordt meestal gebruik gemaakt van expanders die het meelmengsel verdichten voordat het tot korrels wordt geperst. Dit geeft de capaciteit van de persen een boost en het verbetert de korrelkwaliteit. Op iedere perslijn kunnen we daarmee twaalf tot dertien ton per uur persen. Die capaciteit is ruimschoots voldoende, zeker omdat de zes tons menger lang niet altijd voor 100 procent gevuld is en daarmee de productiecapaciteit bepaalt. Ruud: Wat dat betreft zou het ons helpen als onze klanten altijd een veelvoud van zes ton bestellen. Dan kunnen we ook met maatwerkvoer het meest efficiënt produceren.”
Het team in Helmond telt veel ervaren krachten en men is perfect op elkaar ingespeeld.
“Gemiddeld hebben mijn collega’s zo’n 20 jaar werkervaring in deze fabriek”, zegt Ruud. “Dat is best bijzonder. Ik ben ervan overtuigd dat dit onze voerkwaliteit ten goede komt. Goed mengvoer maken is echt een vak, daar ben ik de afgelopen maanden wel achter gekomen. Hierin speelt ervaring zeker een rol.” Aan Ruud de taak om het team de komende jaren, waarin een aantal collega’s met pensioen gaan, op sterkte te houden. Daarvoor moeten nieuwe mensen worden opgeleid. Ruud: “Bij voorkeur door de ervaren krachten, zodat hun ervaring niet verloren gaat.”
De afgelopen maanden heeft Ruud zelf ook een soort spoedcursus ‘mengvoer maken’ gehad. Hij is positief verrast over de wijze waarop zijn ervaren collega’s hem overal in betrekken en wegwijs maken in de fabriek. “Met die basiskennis hoop ik snel zelf ook een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan het verder ontwikkelen van deze mooie fabriek.” Op zijn wensenlijstje staat onder andere het upgraden van de grondstoffeninname. Ruud: “Daar denken we op dit moment goed over na en werken verschillende scenario’s uit. Ook wordt komend jaar de fabrieksautomatisering vernieuwd. Daarmee zijn we er helemaal klaar voor om ook in de toekomst hoogwaardige kwaliteit varkensvoeders te blijven leveren. Zeker met dit sterke team, dat maakt van de fabriek in Helmond een echte toplocatie!"